fbpx

ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΑ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΑ!

Πες μας που ζεις για να σε συνδέσουμε με το TOP γυμναστήριο της περιοχής σου και να πάρεις το δώρο σου!


Blog

Τι συμβαίνει στο σώμα σου όταν σταματήσεις να καταναλώνεις υδατάνθρακες

Από τότε που βγήκε η δίαιτα Atkins, τα περισσότερα άτομα πιστεύουν ότι το να κόψουν τους υδατάνθρακες από τη διατροφή τους είναι και υγιεινό και ένας πολύ καλός τρόπος για να χάσουν βάρος. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του International Food Information Council Foundation των Η.Π.Α., οι καταναλωτές κατατάσσουν τη ζάχαρη και τους υδατάνθρακες ως τους κορυφαίους λόγους για την αύξηση του σωματικού βάρους – η υψηλότερη κατάταξη από το 2011. Χωρίς να αποτελεί έκπληξη, οι δίαιτες που περιορίζουν τους υδατάνθρακες – όπως οι δίαιτες ketogenic, paleo και Whole30, είναι στις ημέρες μας πολύ πιο δημοφιλείς από άλλες.

Από την άλλη πλευρά, πρόσφατα άρθρα συνδέουν την απουσία του ψωμιού, του ρυζιού και των ζυμαρικών από τη διατροφή σαν αιτίες για αυξημένο κίνδυνο πρόωρου θανάτου. Έχεις μπερδευτεί; Δεν είσαι το μόνο άτομο. Παρακάτω είναι μερικές πληροφορίες που θα σε βοηθήσουν να αποφασίσεις σχετικά με την κατανάλωση (ή όχι) υδατανθράκων.

Να τρώμε υδατάνθρακες ή όχι;
Η νέα έρευνα, η οποία παρουσιάστηκε κατά την ετήσια συνεδρίαση του European Society of Cardiology, εξέτασε τα στοιχεία για 25.000 άτομα που συλλέχτηκαν σε ένα διάστημα 11 ετών και διαπίστωσε ότι τα άτομα των οποίων οι δίαιτες ήταν χαμηλές σε υδατάνθρακες είχαν 32% υψηλότερες πιθανότητες για πρόωρο θάνατο – συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων και του καρκίνου – σε σύγκριση με τα άτομα που ακολουθούσαν μια διατροφή που περιείχε περισσότερους υδατάνθρακες. Αυτή δεν ήταν καν η πρώτη διαπίστωση αυτού του είδους. Νωρίτερα στον ίδιο χρόνο, μια ξεχωριστή μελέτη αποκάλυψε ότι τα άτομα από κάνουν διατροφές χαμηλές σε υδατάνθρακες – άτομα που έπαιρναν λιγότερο από 40% των καθημερινών θερμίδων τους από υδατάνθρακες – είχαν υψηλότερο κίνδυνο θνησιμότητας κατά τη διάρκεια της μελέτης από ό,τι τα άτομα που έκαναν μέτρια κατανάλωση υδατανθράκων (άτομα που έπαιρναν 50 έως 55% εκατό των καθημερινών θερμίδων τους από υδατάνθρακες) και τα άτομα που το παράκαναν (περισσότερο από 70%).

Δεν είναι όλοι οι υδατάνθρακες το ίδιο
Οι διατροφολόγοι πιστεύουν ότι τα πρόσφατα ευρήματα μπορεί να έχουν να κάνουν με τα είδη των υδατανθράκων που τρώμε και με τι τα αντικαθιστούμε. Η ποιότητα των τροφών σε μια χαμηλή σε υδατάνθρακες διατροφής έχει μεγάλη σημασία. Τα αποτελέσματα ενός μενού με αλλαντικά δεν μπορούν να συγκριθούν άμεσα με τα αποτελέσματα ενός μενού με αυγά, σπανάκι και αβοκάντο.

Νυστάζεις
Οι υδατάνθρακες είναι η κύρια πηγή ενέργειας για το σώμα μας. Σε σύγκριση με την πρωτεΐνη και το λίπος, οι υδατάνθρακες διασπώνται πιο γρήγορα σε γλυκόζη, την ουσία που χρειάζεται το σώμα μας για να λειτουργήσει. Έτσι, όταν τους περιορίζεις, μπορεί να αισθάνεσαι λίγο ληθαργικά.

Μπορεί να αισθάνεσαι πιο πλήρης
Πολλά άτομα αναφέρουν ότι αισθάνονται λιγότερη πείνα όταν κάνουν χαμηλές σε υδατάνθρακες δίαιτες, παρά του ότι καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες. Ο λόγος: αν καταναλώνεις τροφές που περιέχουν υψηλής ποιότητας άπαχη πρωτεΐνη και υγιεινά λίπη (τα μονό- και πολύ-ακόρεστα είδη), το σώμα σου χρειάζεται περισσότερο χρόνο για την πέψη των θρεπτικών συστατικών από ό,τι χρειάζεται με τους υδατάνθρακες. Επίσης, όταν καταναλώνεις μια μεγάλη δόση υδατανθράκων (όπως ένα donut), το πάγκρεας ρίχνει μεγάλες ποσότητες ινσουλίνης στο αίμα σου σαν ανταπόκριση στην ξαφνική ζάχαρη που κατακλύζει τον οργανισμό σου. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ακραίες αυξομειώσεις του σακχάρου στο αίμα που μπορούν να οδηγήσουν σε ξαφνική έντονη πείνα ή λιγούρες. Χορταίνοντας με πρωτεΐνες και υγιεινά λίπη σε βοηθά να κρατήσεις τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα σου σταθερά. Το πρόβλημα είναι ότι αυτών των ειδών οι δίαιτες είναι σπάνια βιώσιμες, και ειδικά στις ακραίες περιπτώσεις όπου τρως μόνο 120 γραμμάρια υδατανθράκων ή λιγότερο την ημέρα.

Μπορεί να χάσεις βάρος
Τα άτομα που εφαρμόζουν με συνέπεια δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων τείνουν να χάνουν βάρος – έστω και για λίγο. Μερικό από αυτό το βάρος οφείλεται στην απώλεια νερού και το υπόλοιπο οφείλεται στο γεγονός ότι μειώνεις τη σημαντική πηγή των θερμίδων στη διατροφή σου. Οι υδατάνθρακες περιλαμβάνουν τα δημητριακά, τα αμυλούχα λαχανικά, τα ζυμαρικά και τα γλυκά, και αυτές οι τροφές αποτελούν ένα μεγάλος μέρος της σύγχρονης διατροφής μας. Όμως, είναι πολύ πιθανό ότι θα ξαναβάλεις το βάρος που έχασες. Πολλά άτομα χάνουν 15 ή 20 κιλά και μετά ένα χρόνο βάζουν 20 ή 25 κιλά.

Μπορεί να εμφανίσεις κακοσμία στόματος
Τα άτομα που ακολουθούν τη δίαιτα Keto μπορεί να γνωρίζουν αυτήν την παρενέργεια. Όταν αρνείσαι στο σώμα σου την ενέργεια από τους υδατάνθρακες, το αναγκάζεις να κάψει λίπος, μια διαδικασία που είναι γνωστή ως κέτωση. Μπορεί να ακούγεται καλό, αλλά οι ειδικοί δεν έχουν αποφασίσει ακόμα για το πόσο ασφαλές είναι αυτό όταν διαρκεί για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Και ένα περίεργο αποτέλεσμα από την κέτωση είναι η κακή αναπνοή. Μερικά άτομα περιγράφουν την οσμή σαν φρουτώδη ή μεταλλική ή ακόμα και σαν ακετόνη που είναι ένα υποπροϊόν της κέτωσης). Γενικά, η οσμή θα περιοριστεί καθώς το σώμα σου προσαρμόζεται στη δίαιτα.

Η σκέψη σου μπορεί να είναι θολή
Μπορεί να μην το συνειδητοποιείς, αλλά η σκέψη απαιτεί ενέργεια. Ο εγκέφαλός σου χρειάζεται τουλάχιστον 120 γραμμάρια υδατανθράκων την ημέρα για να λειτουργήσει. Όταν μπαίνεις σε κέτωση, κόβεις την κύρια πηγή ενέργειας τόσο για το σώμα σου όσο και για τον εγκέφαλό σου. Μέχρι το μυαλό σου να προσαρμοστεί, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ζάλη, πονοκεφάλους και ανικανότητα να σκέφτεσαι καθαρά. Σε συνδυασμό με την κούραση που αισθάνεσαι, αυτά τα συμπτώματα είναι συλλογικά γνωστά σαν “η γρίπη του Κeto.”

Πάσχεις από δυσκοιλιότητα
Μερικά άτομα ξεχνούν ότι ορισμένοι υδατάνθρακες μπορεί να είναι μια καλή πηγή φυτικών ινών, και οι φυτικές ίνες βοηθούν στην επεξεργασία των τροφών μέσω του πεπτικού συστήματος. Η ανεπαρκής κατανάλωση φυτικών ινών μπορεί να οδηγήσει στη απόφραξη του συστήματος, ειδικά αν καταναλώνεις πολλή ζωική πρωτεΐνη.

… ή πάσχεις από ευκοιλιότητα
Εάν αντικαταστήσεις όλους τους υδατάνθρακες που κόβεις με λίπος, ακόμη και αν αυτό είναι υγιεινό λίπος, μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα στις συνήθειες που αφορούν την επίσκεψη της τουαλέτας. Μερικά άτομα μπορεί να παρουσιάσουν φούσκωμα, διάρροια, ή υπερβολικά αέρια. Είναι πολύ σημαντικό να διατηρείς μια ισορροπία θρεπτικών συστατικών στη διατροφή σου.

Μπορεί να πάθεις δυσπεψία
Πρόσεχε για γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, καούρα, και πολύ ρέψιμο όταν αυξάνεις την ποσότητα λίπους στη διατροφή σου. Στο κάτω μέρος του οισοφάγου υπάρχει ένας δακτύλιος μυών, ο κάτω οισοφαγικόςσφιγκτήρας, που αποτρέπει την είσοδο του γαστρικού οξέος στον οισοφάγο. Το υπερβολικό λίπος στο στομάχι σου μπορεί να προκαλέσει το άνοιγμα του σφιγκτήρα, επιτρέποντας έτσι το οξύ να ανεβεί στον οισοφάγο.

Μπορεί να έχεις προβλήματα με την προπόνησή σου
Μπορείς να εκτελείς το προπονητικό σου πρόγραμμα χωρίς υδατάνθρακες, αλλά όχι τόσο καλά. Επειδή οι υδατάνθρακες είναι η προτιμώμενη πηγή ενέργειας του σώματός σου, όταν το αναγκάζεις να βασίζεται για καύσιμα στο λίπος, καταβάλει επιπλέον προσπάθεια. Έτσι, αν ο στόχος σου είναι η ενδυνάμωση ή να βελτιώσεις την αντοχή σου, είναι αναγκαίο να καταναλώνεις αρκετούς υδατάνθρακες.

Μπορεί να πάθεις αβιταμίνωση
Στις ακραίες καταστάσεις περικοπής υδατανθράκων, μπορεί να στερείς από το σώμα σου κάποια βασικά θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να λειτουργήσει. Σίγουρα, η ζάχαρη και τα επεξεργασμένα δημητριακά είναι υδατάνθρακες, αλλά υδατάνθρακες είναι επίσης τα δημητριακά ολικής αλέσεως και ορισμένα φρούτα και λαχανικά. Εξαλείφοντας αυτά τα τρόφιμα τελείως από τη διατροφή σου μπορεί να κάνεις δύσκολη την πρόσληψη βιταμινών B και C, αντιοξειδωτικών, και φυτικών ινών. Η έρευνα δείχνει ότι αυτές οι θρεπτικές ουσίες μπορεί να είναι μια μεγάλη βοήθεια στην πρόληψη χρόνιων παθήσεων όπως ο καρκίνος και οι καρδιοπάθειες. Αν δεν προσέχεις στο να πληροίς τις διατροφικές ανάγκες του σώματός σου με άλλους τρόπους – για παράδειγμα με συμπληρώματα, η περικοπή των υδατανθράκων μπορεί έχει πολύ κακά αποτελέσματα. Είναι πάντα καλή ιδέα να συμβουλευτείς ένα γιατρό πριν πάρεις οποιεσδήποτε σημαντικές αποφάσεις που αφορούν τη διατροφή σου.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblrmail